donderdag 14 maart 2013

Daantje de Wereldkampioen

Het relatieve voordeel van diabetes bij een joch van 7 is dat hij de dingen anders, luchtiger oppakt dan wij volwassenen.

Van een goede vriendin (Marcella) met dezelfde diabetes (zowel zij zelf als haar zoon) hoorden wij het ook al: "Ouders hebben diabetes type 0 (geen diabetes, maar wel moeten leven met de aandoening)".

Daniël pakt de dingen veel luchtiger op. Hij is altijd al gek op rekensommetjes en getallen geweest, dus hij pakt ook de prik rituelen op die manier op. Hee pap, als ik lager dan 4 zit dan heb ik een Hypo, en als ik boven de 8 ben heb ik een Hyper (niet helemaal juist, maar ik vind het knap dat hij binnen een week al ongeveer het principe weet).

Vandaag was zijn eerst volledige schooldag, en hij was zo'n beetje de held van de klas, want om 10 uur (voor het tien uurtje) moest onze vriend bloedsuiker prikken én Insuline. De aandacht en bewondering beviel hem kennelijk zo goed dat, toen ik hem om 12 uur van school haalde, hij er op stónd om ook op school te prikken.

Rondom Daniël verzamelden zich klasgenootjes die hem bewonderend aankeken, en Daniël wist zijn publiek al zeer goed te bespelen, met een uitgestoken hand het publiek op afstand houden voor zijn 'levensgevaarlijke truc', en na de prik en het druppeltje bloed nog even met een schuin oog kijken of het bij de meisjes wel het beoogde effect geeft.

'Zielig hè, voor Daniël' zegt zijn klasgenootje Yentl. Ja best wel zielig, maar als ik hem zo zie 'genieten' van de aandacht denk ik, heel zielig, maar aan de andere kant is hij, waarschijnlijk maar tijdelijk, wel de held van de klas.

2 opmerkingen:

  1. Ik vind dat hij het nu al goed uitlegt: hypo en hyper. Slim mannetje en ook mijn held X

    BeantwoordenVerwijderen
  2. en of hij een wereldkampioen is!! Dikke duim en een grote pluim voor Daantje!
    Een probleem... hoe legt oom Edwin nu aan Rosanna uit dat hij niet de enige wereldkampioen is...haha!

    BeantwoordenVerwijderen