dinsdag 19 maart 2013

Mama is de Beste

In deze blog wil ik graag de loftrompet steken voor 'onze' mama.

Een paar blogberichten hiervoor schreef ik al dat wij, voor zover ik dat kan beoordelen, een 'normaal' gezin zijn. Begrijp mij dan ook niet verkeerd, mama en papa schreeuwen elkaar op gezette tijden de krullen uit het haar. De levensbelangrijke geschillen over o.a de bolletjes sokken, opgepropt náást de wasmand ("dat heb ik al 1000 keer gevraagd...."), de klusjes die ik laat liggen en het urenlange telefoneren met haar moeder, hebben wij ook allemaal beslecht.

Toch ben ik nog meer van mama Anne-Marie gaan houden dan ik al deed, en dat komt met name doordat ik een grenzeloze bewondering heb voor hoe zij met alle ellende rondom diabetes en coeliakie om gaat.

Toen bij onze kinderen Coeliakie werd geconstateerd waren wij evenzo 'gebroken' als toen wij onlangs geconfronteerd werden met de diabetes van Daniël. Maar daar waar ik de eerste periode tegen coeliakie aankeek als een konijn in een koplamp, pakte zij de dingen praktisch op en was zij binnen geen tijd een expert op het gebied van coeliakie. Dag en uur via internet lezen over de do's en dont's maakten haar tot een 'gluten deskundige' waar menig professional nog een puntje aan kan zuigen. Zij is voor 80% de reden waarom wij op dit moment heel goed met de aandoening van onze twee schatjes kunnen omgaan en een relatief normaal leven kunnen leiden.

Nu is er dan de diabetes van Daniël bijgekomen, en ik zou het niet vreemd hebben gevonden als Anne-Marie nu het hoofd zou hebben laten zakken en zou denken, 'nu mag een ander het eens een keertje voor ons uitzoeken’. Maar niets is minder waar. Opnieuw bijt zij zich in het fenomeen Diabetes type 1 vast als een pitbull en ik voorspel dat niemand haar over een jaar nog maar de kleinste onjuistheid hierover op de mouw kan spelden.

Ik probeer natuurlijk ook mijn best te doen om mij in te lezen en te begrijpen wat er allemaal wel en niet kan/mag, en dat lukt mij (voor een man) aardig, maar Anne-Marie is nu al mijn vraagbaak geworden.

Ik hield al veel van haar, maar mijn respect voor haar is groter dan ooit.

Mama Anne-Marie Rules ('Boks' zou Rosanna zeggen ;-) )


                                

8 opmerkingen:

  1. bijzonder mooi zo'n lofzang over mijn zus....XXX
    Staan haar overigens goed die engelenvleugels ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ahhhh zooo mooi Bob!!! Je hebt inderdaad een wereldvrouw getroffen!!
    Vind het geweldig mooi om te zien hoe jullie hier weer mee omgaan!
    Maar weet voor 100% zeker dat Anne-Marie over een jaar, is het niet een paar maanden, deskundig in is!!!
    Wens jullie alle sterkte toe!!Want het is niet niks...
    Liefs voor jullie !! Van Buuffie nr 6..

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Bob
    Ken je mij nog Leny haar zus heb je bloc bij collinda gelezen
    nou mijn petje af hoe jullie er mee omgaan hou vol en succes envooral geluk met jullie kids

    Groetjes Bram en Henny

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mooi stukje! Waarschijnlijk zou Anne-Marie niet anders willen/kunnen dan er volledig voor gaan, maar het is toch leuk als het opgemerkt wordt! Heel veel succes!
    Liefs,
    Marcella

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Top verwoord Bob. Iedereen snapt waarom Anne-Marie de beste is.
    Groetjes
    Jacq

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Lief! Fantastisch dát jij, als man, hier zulke mooie woorden op papier kunt zetten! Óók jij zet op deze manier je beste beentje vóór. Ieder zijn kwaliteiten! Ik ben trouwens op zoek naar een nieuwe collega?!
    Liefs, Judith

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een lieve blog! Petje af voor jullie allebei! Xxx zus

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wauw Bob, respect voor jullie allebei hoor. Zo mooi verwoord, ik word er stil van (en dat gebeurt niet gauw!). Kus Nens

    BeantwoordenVerwijderen